Acend

SEO-akademiet.com - Online SEO kursus

Sådan kom SEO-akademiet.com nr. 1 på en søgning med høj konkurrence.

Hvis man vil lægge nr. 1 kræver det den rette strategi

At få en helt ny side nr. 1 på en konkurrencepræget søgning

SEO-akademiet.com er en side som ejes af os selv. Det er et komplet online SEO kursus, som primært er målrettet små virksomheder, som ikke har råd til hjælp fra et bureau. Derudover er det også målrettet større virksomheder, som ønsker at varetage SEO selv.

Vores ønske var at ligge nr. 1 på “online SEO kursus”, da det er præcis, hvad siden tilbyder. Vores tanke var her, at det ville skabe stor troværdighed hos potentielle købere af kurset, hvis man lå nr. 1 på søgningen “online SEO kursus” – for hvis man ligger nr. 1 der, så må man jo have styr på sin SEO.

Det eneste problem var, at søgningen selvsagt er relativt konkurrencepræget, da personer/virksomheder der tilbyder et online SEO kursus sjovt nok, er ret gode til SEO og også gerne vil ligge nr. 1 på denne søgning.

Siden ligger dog nr. 1 på søgningen i dag. Hvordan vi gjorde dette beskriver vi nedenfor. 

Den rette strategi skaber vækst

Casen i tal

En holistisk SEO-tilgang skabte ønskede resultat hurtigere end forventet.

Ikke indekseret til nr. 1 på "Online SEO kursus"

Periode på 2.5 måned

Domæne rating (DR) fra 0 til 26

Periode på 6 måneder

Fra 0 til 74 i keywords generelt

Periode på 6 måneder.

Denne case og

Den indledende analyse

Den indledende analyse var egentlig relativt simpel i denne case. Vi ville gerne ligge nr. 1 på “online SEO kursus”. Søgningen er relativt konkurrencepræget, da der er mange erfarne SEO-folk om budet. SEO-akademiet.com var en hel ny side, som heraf ikke havde nogen styrke. Derfor ville vi typisk kigge ind i mere lavthængende frugter fremfor en konkurrencepræget søgning som “online SEO kursus”. Dog tilbyder siden her kun en ting, det er et online SEO kursus – derfor ville vi selvfølgelig gerne ligge nr. 1 på denne søgning. Vi lagde heraf en strategi for, hvordan vi kunne bygge det bedste content, få opbygget en stærkere side gennem linkbuilding (så siden ville være stærk nok til at ranke) samt gøre alt SEO teknisk korrekt, når siden blev bygget og heraf komme til at ranke på søgningen. Det lykkedes vi med over alt forventning og efter kun 2.5 måned lå vi nr. 1 på søgningen. Vi har ikke lavet det store SEO siden da, kun lidt løbende linkbuilding for kontinuerlig opbygning af sidens styrke (DR) og siden ligger stadig nr. 1 over et år efter (skrevet 22/10/2023). Hvordan vi gjorde dette forklarer vi nærmere nedenfor.

Denne case og

Content i denne case

På søgningen “online SEO kursus” må det antages, at næsten alle, som har lavet content hertil har styr på basal SEO, som metabeskrivelse, SEO-titel, alt-tags, korrekt keyworddensitet, interne links, udgående links, overskrift struktur (H1 øverst, H2/H3 nedenfor) osv. Dette havde vi selvfølgelig også helt styr på i denne case (som vi har det i alle cases). Dog gav det os jo bekendt ikke en ranking-mæssig fordel, da de andre sider på side 1 (og sikkert også side 2, 3 og 4) antageligt også har styr på disse elementer, da de jo selv er erfarne inden for SEO. Heraf måtte vi skille os ud ved at have det bedste samt mest helpfull content (jf. Googles algoritme) der levede 100% op til  E-E-A-T (experience, expertise, authority, trust). Vi lavede en analyse af spørgsmål, som ofte blev stillet ifbm et online SEO kursus og sørgede for at implementere gode besvarelser af disse i vores content. Herunder også longtail keywords, som der fandtes interessante at ranke på. Vi publicerede dette content på forsiden, da det (oftest) er den stærkeste side på en hjemmeside. Dog var det bedste, efter vores mening, content inden for online SEO kurser ikke nok, da man ikke kan ranke kun med content. Det kræver en holistisk tilgang, hvor der også skal arbejdes med linkbuilding og teknisk SEO. 

Denne case og

Linkbuilding

SEO-akademiet.com var jo en helt ny side, som vi gerne ville have til at ranke på et ret konkurrencepræget søgeord. Heraf var det af stor vigtighed at få opbygget en stærkere linkbuilding-profil gennem ekstern linkbuilding. Det vil heraf sige links fra andre (relevante og stærke) hjemmesider, som linkede ind til vores side. Da vi selv er et SEO bureau har vi jo et stort linkbuilding netværk, derudover kunne vi også bruge en række af vores egne sider (ligesom vi gør det for vores kunder). Det resulterede i, at siden gik fra en DR på 0 til en DR på 26. DR er en forkortelse for domæne rating og kan give en indikation af en sides styrke, hvorfor det kan udledes, at sidens styrke bestemt er steget, hvilket også er grunden til (sammen med content og teknisk SEO), at siden i dag ligger nr. 1 på søgningen “online SEO kursus”. Måden man øger sin DR er gennem backlinks. På indsatte graf nedenfor ses antallet af backlinks, som vi hurtigt fik bygget op. Grafen viser tydeligt, hvordan siden blev bygget fra nul til 25+ backlinks af høj kvalitet og relevans. Derfra har vi bygget et færre antal lidt hist og her, da vi allerede var kommet nr. 1 på ønskede søgning. Dette har vi gjort for at bebeholde placeringen. Hvis man som læser sider og tænker “hvor meget links er nok?”, så er der ikke noget konkret svar hertil. Det handler mere om kvalitet end kvantitet. Derfor var relativt få backlins nok her, da de er af høj kvalitet/relevans (og content og teknisk SEO samtidig spiller 100%). Det skal nævnes, at vi normalt ikke ville bygge så mange links på så kort tid, da det kan give mening at have et mere naturligt flow i antallet af backlinks. Dog var vi villige til at “tage chancen” med vores egen side, hvilket jo viste sig at fungere meget godt. 

Denne case og

Teknisk SEO

SEO-akademiet.com var en helt ny side, så der var ikke lavet nogle “fejl” endnu. Heraf var der ikke det samme behov for at rydde op i sidens URL-struktur, generelle opbygning, orphan pages, broken links, hastighed osv. Det var i denne case vigtigere at tage de rette skridt fra starten. Hjemmesidens forside er den eneste side, som skulle ranke, dog byggede vi alligevel resten af siden ud fra SEO tekniske aspekter. Heraf er hele hjemmesiden bygget med en simpel og logisk struktur, som gør det let for besøgende at navigere rundt i. Hele hjemmesiden er bygget responsivt, så den fungerer helt optimalt på alle devices. Derudover er der installeret cache plug-in, alle billeder er uploadet komprimeret og der er generelt indtænkt, at siden ikke skulle være langsom, som den er blevet bygget. På forsiden er der indtænkt rigtig meget design, så vi kunne levere den bedste landingpage til at præsentere indholdet på en visuelt flot og simpel måde, sammenlignet  med alle konkurrenterne inden for søgningen “online SEO kursus”.